Chippi ts lastun laitto

Lataa sivu:
Onneksi löytyi boschin motronicin -179 loppuinen ecu johon oli saatavilla chippi eli virilastu jolla saadaan hieman enempi tehoa ja vääntöä, myös jossain muutaman 100rpm kierrosrajoitinta korkeammalle. Alavääntöihin oli tarkoitus saada vähän enempi potkua ja näin persdynolla arvioiden niin alavääntöihin on tullut selkeä parannus. Näissähän nämä chipit on eprom uudelleen ohjelmoituja muisteja, ja ohjelmoitu sopivammaksi nykyaikaisten bensojen  kanssa. Virilastujen kanssa suositellaankin käyttämään 98 bensaa parhaimman mahdollisen suorityskyvyn saavuttamiseksi ja vähentämällä haitallista mahdollista nakutusta. Btcf foorumilta, myyjältä lainattua!
Alkuperäiset säädöt tosiaan on autojen valmistumisajankohdalta joten kehitystä on tullut siihenkin liittyen tässä muutaman kymmenen vuoden aikana. 98-oktaanista suositellaan jo siitäkin johtuen että tuolloin 80-90 luvun vaihteessa ei E10-bensasta paljoa ollut tietoakaan.. Muutenkin edut 98-oktaanisella ajettaessa on selkeät.. Vääntöalue laajenee mukavasti ja kone vääntää huomattavasti paremmin jo alemmilta kierroksilta. Myös toki tehoja saavutetaan vakioon verrattuna laajalle alueelle (ei pelkästään yläreserviin). Lastut on säädetty AcSchnitzerin ja Hartgen lastujen datasta jatkojalostamalla.. Säädetty siis Saksassa dynossa ja kartat tehty siten että luotettavuus on vakiota vastaava.
   
Lastulla luvataan +18hv ja +22Nm arvot ja tosiaan ilman otto sekä pakopuoli tuo lisäetua lastusta (toki toimii vakio imu-ja pakopuolen hilppeilläkin). Bensankulutus laskee n. 0,5L/100km paljolti jo laajentuneen vääntöalueen ansiosta…
  Ja se joka sanoi että lastusta ei ole mitään hyötyä vaparikoneissa niin on mielestäni väärässä, jotain hyötyä näistä on pakko olla kun näitä ylipäätäänsä mainostetaan ja posiitivista palautetta saannut monilta, ihan kilpaurheilun saralta.       Lastun mukana tulee uv valon suoja. Nämä siis voivat tyhjentyä uv valon aiheuttamasta säteilystä joten hyvä olla suojassa siltä. Lastun vaihto on hyvin yksinkertainen toimenpide. Itse otin kengät akulta pois ihan varmuuden vuoksi. Ensimmäiseksi siis vanhan lastun irroitus ecusta, ecu pois. Ecusta pitää ottaa 2 ruuvia irti ja kulmista pitää taittaa korvakkeet talttapäisellä ruuvilla, mitkä pitää ecun kantta paikoillaan. Tämän jälkeen alkuperäisen lastun muovisuoja pois. 2 aukkoa pitäisi näkyä mihin saa talttapäisen ruuvin mahtumaan. Valitettavasti ei ole kuvia. Muovisuoja on joko valkoisen tai mustan värinen. Tämän jälkeen on itse lastun irroitus. Varovaisesti talttapäisellä ruuvarilla kammetaan lastun kulmista, tasaisesti niin ettei pääse taittumaan hampaat missään vaiheessa.. Irroituksen jälkeen kaikki päinvastaisessa järjestyksessä. Auton käynnistämisen jälkeen noin minuutin verran tyhjäkäyntiä. Annetaan ecun rauhassa tutustua uusiin säätöihin.   [the_ad id=”271″]
Lataa sivu: