Helpolta kuulostava homma voikin olla yllättävän hankala

Lataa sivu:
Pientä päivitystä taas luvassa autoon. Tällä kertaa e34 pyyhkijöiden vaihto, eli moottorineen ja vivustoineen. Ei näitä yleensä vaihdeta, mutta kuskin puolen pyyhkijän boorit ja kierteet oli päässyt kulumaan, kun joku edellisistä omistajista oli laittanut alkuperäisen tilalle tarvikemallia olevan sulan ilman adabteriosaa ja tämän myötä oli sorvannut boorit sileiksi. Näissä kun koukku on väärin päin eli j koukku alas. Ei ole hirveän asentaja ystävällinen homma vaihtaa ja siksi purkutyötä on enemmän kuin voisi suora 6 koneiselta odottaa, jopa mv6 omegassa oli vaihtaminen nopeampaa vaikka muuten mv6 (x30xe) konehuone ahdas onkin. Purkuosana hankin käytetyt pyyhkijät vivustoineen päivineen ja alkuperäisen kuskinpuolen sulan adabterilla. Kaikki sujui vähän liiankin hyvin kunnes alkoi tulla muuttuvia tekijöitä. Käytetyn pyyhkijän yksi vivustoista oli heittänyt rasvat pihalle ja pallonivel väljääntynyt ja suoraan sanottuna ruostunut olemattomiin. 😀  Sen takia myös vivusto pomppasi pois testivaiheessa. Ei auttanut muuta kuin hankkia uusi käytetty samalta tyypiltä. Onneksi uusi tulikin yllättävän nopeasti puolen viikon sisällä.   Alempanana selostettuna suurin piirtein mitä kaikkea työvaihe sisältää. Eli ensimmäiseksi… … irroitetaan pyyhkijöiden alla olevat muoviset katteet, on myös suositeltavaa poistaa tiivisteet eli konepellin ja konehuoneen välinen, joka lähtee helposti. Paisuntasäiliö on irroitettava, myös pari vesiletkua tieltä pois. Nämä on onneksi letkukiristimillä kiinni toisissaan ja ruuvimeisselillä irtiotettavissa. Tämän jälkeen seuraavaksi irroitetaan johtosarjan metallinen suojapaneeli, jonka alta paljastuu levy, joka on 5 kohtaan kiinni. Alemmat pultit on hieman hankalemmassa paikassa. Tämän jälkeen täytyy irroittaa lämmityslaitteenpuhaltimen suoja. Ensiksi irti luukku, joka on kiinni 2 pienellä ruuvilla jonka jälkeen luukku lähtee vetämällä. Sen jälkeen irroitetaan puhallin, kiinni yhdellä pultilla ja samalla kannattaa myös irroittaa liitin. Puhaltimen poisottamisen jälkeen kotelo pois. Kotelo on kiinni klipseillä. Tämän jälkeen päästäänkin irroittelee itse pyyhkijöitä vivustoneen jne. Pyyhkijä on kiinni yhdellä pultilla (10mm) alhaalta ja ylhäältä kahdella 27mm mutterilla. Paremmin varustetasoisemmista bemareista löytyy myös kuskinpuolen sulan kiristäjä. Vanhemmiten nämä alkavat pitämään sähkömoottorin kuuloista ääntä, kun ratas sisällä on saattanut väljääntynyt ja eikä kiristy kunnolla. Myös rasvan eli voitelun puute on yksi syypää tähän. Tätä ei pidä sekoittaa samankuuloiseen ääneen jota viallinen abs saattaa pitää. Itse tästä autosta tämän turhakkeen poistin.  
Lataa sivu:

Facebook kommentit

Disqus (0)

tuners-fi

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *