Opel omega b 94-03 tyyppiviat

Lataa sivu:

OMEGA B > YLEISIMMÄT MEKAANISET TYYPPIVIAT

– Etualatukivarsien puslissa usein välystä. Varsinkin etummaisessa helassa. Aiheuttaa renkaiden kulumista ja huonontaa ajo-ominaisuuksia. Älä käytä huonolaatuisia heloja. Noiden kesto voi olla vain muutama kuukausi. Katso asennus ohje Turun Eurotuonti Facebook.

– Ohjauksen nivelissä ei normaalia kulumista suurempia ongelmia, mutta kun Omegassa noita niveliä on paljon tuo aiheuttaa enemmän Omegaan enemmän nivelvikoja kuin muissa Opel malleissa. Ohjauksen apusimpukassa (oikealla) joskus välyksiä.

– Vakaajan niveltankoja (koiranluut) joutuu vaihtamaan muutaman vuoden välein riippuen millaisilla teillä ajelet. Helpohkot vaihtaa.

– Etu- ja takajousia katkeilee vanhemmiten. Vaihda etuiskarin yläpään laakeri samalla kun vaihdat jousen tai iskarin.

– Pyörän laakereissa ei juuri ongelmia. Etupyörän laakeri helppo vaihtaa. Takapyörän laakerin vaihto on suuri homma ja tarvitaan prässiä. Tarkista tämän työn yhteydessä jarrukilpien kunto ja vaihda jos kunto on huono.

– Vanhemmiten taka-akselin apurungon kumihelat hajoaa ja tämä huonontaa auton ajo-ominaisuuksia (sijaitsee takarenkaan etupuolella).

– Kardaaniakselin kannatinkumi hajoaa vanhemmiten ja varsinkin nopeasti kiihdytettäessä kardaani kolisee. Vaihda samalla myös laakeri.

– Etujarruissa ei juuri ongelmia. Takajarruissa jumittuvat palat satulaan ja tästä seuraa levyjen ruostuminen varsinkin sisäpuolelta. Tuo johtaa usein hylkäämiseen katsastuksessa. Takajarru kilvet ruostuvat ja käsijarrukengät irtoavat ja voivat pahimmillaan johtaa pyörän lukkiutumiseen. Kilpien vaihto on työläs projekti. Käsijarru säädetään levyn/rummun reiästä ensin ja sitten vaijerista jos on vielä tarvetta.

– 2.0 ja 2.2 16V moottoreissa oli alkuvuosina jakopää ongelmia ja moottoreita hajosi. Ongelmat ovat myöhemmin poistuneet kun osien laatu on parantunut. Huonolaatuisten tarvike osien kanssa edelleen ongelmia. Käytä vain alkuperäislaatuisia osia. Samoissa moottoreissa myös öljyn kulutus ongelmia. Pahimmillaan auto ei läpäise pakokaasutestiä. Yleisin syy tuohon on venttiilivarren kumit. Näiden vaihto yleensä poistaa ongelman.

– V6 moottoreissa on yleistä venttiilikoppien (muovinen) öljyvuoto. Joskus tiivisteiden vaihto auttaa. Mutta jos nuo muovi kopat ovat lämmöstä vääntyneen, niin niitä ei saa pitämään. Tarkista aina että huohotinjärjestelmä ei ole tukossa. Tukkeutunut järjestelmä on yleensä vuodon yleisin syy.

– Virtalukko alkaa vanhemmiten takeltelemaan. Tuo johtuu avaimen ja lukon haittalevyjen kulumisesta sekö lukon voitelun laiminlyönnistä. Lukkoa pitäisi voidella muutaman kerran vuodessa synteettisellä moottoriöljyllä. Jos lukkosi jo takeltelee, niin älä laita lukkoon öljyä. Se saa vanhan lukon ihan sekaisin. Koita ensin muilla konsteilla saada avain kääntymään. Naputtelemalla lukkoa, puhaltamalla paineilmaa lukkoon jne. Jos mikään ei auta kokeile sitten vasta öljytä lukko. Jos lukko ei aukea, niin sinun on porattava lukko pois.

– Joissakin malleissa on alipainetoiminen lämmityslaitteen hana. Tuo alkaa vanhemmiten vuotaa ja se on vaihdettava. Tuo vaihtotyö on melkoisen hankala. Älä siis asenna sinne huonolaatuista osaa.

– Moottorin termostaattiin tulee vanhemmiten sellaisia ongelmia että talvella ei riitä lämmitysteho. Ruisku ottaa ohjauksen myös moottorin lämpötilasta ja jos termostaatti ei toimi oikein voi moottori toimia huonosti. Tähän auttaa vain termostaatin vaihto.

Lähde: http://645381.xobor.com/t220282f7-Omega-B.html

Lataa sivu: